pondělí 30. září 2019

To stačí

Miluju ten pocit, kdy něco dělám nebo se o o něco snažím a v určité chvíli si můžu říct: To stačí. Je hotovo.
Takový úžasný pocit uspokojení z dokončení čehosi, ať už jde o maličkost nebo velkou věc.
Někdy je ten okamžik daný objektivně – třeba hodinami, typicky pracovní doba, pokud jste něčí zaměstnanec. Nebo hranicemi. Když vykopáváte brambory, tak je tou hranicí velikost vašeho záhonu nebo políčka. Nebo taky vaše síly, když si řeknete, že pro dnešek stačilo, pokračovat se bude zítra. Častou hranicí jsou peníze – chcete si něco koupit, ale jen do jisté ceny, výš už nejste ochotni jít.
Hranice jsou vlastně dobrá věc. Pomáhají nám zorientovat se ve světě. Jsou ale symbolem omezenosti a uzavřenosti. Bydlím v bytě v paneláku, takže hranice mého bydlení jsou docela omezené. Pro někoho, kdo má hektarový pozemek, to může být nepředstavitelné. Pro mě je to realita. Možná by se mi líbilo taky mít velký dům a kus země. Ale pro tuhle chvíli jsem se rozhoda, že mi stačí to, co mám.
Rozhodnout se, že mi to stačí. To je pro mě ten hlavní prvek, když se mluví o soběstačnosti. Kolik toho vlastně potřebujeme? Kdy budeme mít dost? Pokud budeme pořád koukat na reklamy, pořád číst o tom, jak se nám život zlepší, když budeme mít lepší boty, větší televizi, jogurt s většími kousky ovoce nebo levnější bankovní účet? Když se dokážeme oprostit od materiálních věcí, ale zůstane nám ta mentalita nedostatečnosti (a nějaké peníze), tak se přesuneme k nemateriálním věcem. Možná zážitky, knihy, cestování, seberozvojové kurzy. Forma jiná, podstata stejná: honba za něčím.
Pravá soběstačnost nastane tehdy, když se budeme moct zastavit a cítit se v klidu. Kdy už budeme vědět, že máme, co potřebujeme ke štěstí. A že se nemusíme přidat k tomu davu, co běží okolo nás.

Žádné komentáře:

Okomentovat