úterý 14. dubna 2015

Domácí výroba Salka

Salko je takové to hodně sladké zahuštěné mléko v plechovce, které se dá koupit v obchodech. Je ale docela drahé, takže když jsem na internetu objevila recept na jeho výrobu podomácku, rozhodla jsem se to zkusit.
Potřebujete 3 deci mléka (použila jsem obyčejné, koupené, polotučné), 100 g cukru a 20 g másla. Dáme do širší nádoby a za stálého míchání vaříme a odpařujeme tak dlouho, až to zhoustne. Netrvalo mi to dlouho, tak patnáct nebo dvacet minut. Množství by se mělo zmenšit alespoň na polovinu. Pak jsem přelila do skleničky a uložila do lednice, kde to ještě dál zhoustne. Prý by to mělo vydržet alespoň pár týdnů, to ještě vyzkoušené nemám.

Vyplatí se to?
Mléko - 300 ml - 5,4 Kč (při ceně 18 Kč za litr)
cukr - 100 g - 1,8 Kč (při ceně 18 Kč za kilogram)
máslo - 20 g - 2,80 Kč (při ceně 35 Kč za kilogram)
Celkem 10 Kč, získala jsem o něco více než 100 gramů zahuštěného slazeného mléka. Balení cca 400 gramů se prodává za 37-43 Kč, což je cena skoro stejná. A to jsem nezapočítala energii na vaření a vlastní práci.

Vychází mi z toho, že podobná věc by se vyplatila jen tehdy, kdybychom získali suroviny levněji. Pro majitele krávy, kterému občas nějaké to mléko zbývá, to může být zajímavé. Nebo když se vám ty suroviny podaří nakoupit za výhodnější cenu. Nebo tehdy, když máte krátkodobý přebytek mléka a potřebujete ho nějak zakonzervovat. Nebo vás to třeskutě baví a rádi se chlubíte vlastními výrobky.

Žádné komentáře:

Okomentovat